W Niepublicznym Specjalnym OĹrodku Szkolno Wychowawczym przy ZOL w Jaszkotlu przebywajÄ
przede wszystkim dzieci, ktĂłre nie majÄ
domĂłw. Ich domem jest OĹrodek oraz rodziny zaprzyjaĹşnione, ktĂłre posiadajÄ
dzieci. Dzieci te cierpiÄ
rĂłwnieĹź na róşne schorzenia, na co dzieĹ borykajÄ
siÄ z cierpieniem, czÄsto teĹź z samotnoĹciÄ
. Dlatego dla naszych podopiecznych bardzo waĹźnÄ
czÄĹciÄ
organizacji placĂłwki jest Terapia Psychologiczno - Pedagogiczna, ktĂłra ma oddziaĹywanie wielokompleksowe. ZajÄcia z psychologiem majÄ
charakter korekcyjno- kompesacyjny. Ukierunkowane sÄ
zarĂłwno na usprawnianie sĹabych stron dziecka, jak rĂłwnieĹź wspomaganie mocnych stron. Poprzedzona jest diagnozÄ
przeprowadzanÄ
przez psychologa.
W zaleĹźnoĹci od problemu jest ona przeprowadzana inwentarzem PAC Gunzburga oraz poprzez obserwacje i wywiad z wychowawcÄ
, kiedy zauwaĹźalne sÄ
zaburzenia emocjonalne.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek nauczycieli oraz z uwagi na zalecenia znajdujÄ
ce siÄ w Orzeczeniu o Potrzebie KsztaĹcenia Specjalnego. Udzielana jest rĂłwnieĹź dzieciom, ktĂłre dobrowolnie chcÄ
uczÄszczaÄ na zajÄcia z psychologiem. Terapia jest dobrowolna, ma formÄ zajÄÄ indywidualnych.
W wielu sytuacjach zalecenia do pracy otrzymujÄ
rĂłwnieĹź wychowawcy i nauczyciele. CaĹa kadra pedagogiczna wspĂłĹpracuje z psychologiem w ramach terapii psychologiczno-pedagogicznej. ZajÄcia przeznaczone sÄ
dla dzieci z zespoĹĂłw rewalidacyjnych, specjalnej szkoĹy podstawowej oraz gimnazjum.
W wielu sytuacjach prowadzona jest rĂłwnieĹź interwencja psychologiczna, ktĂłra jest konieczna w sytuacjach trudnych, nagĹych oraz nieprzewidywalnych.
Terapia taka ukierunkowana jest przede wszystkim na rozwiÄ
zanie z dzieckiem konkretnego problemu zwiÄ
zanego z trwajÄ
cym kryzysem. KoĹczy siÄ kiedy kryzys zostaje rozwiÄ
zany.
Z uwagi na róşnorodnoĹÄ zaburzeĹ oraz przebywanie w placĂłwce, a nie w warunkach domowych, dzieci w oĹrodku majÄ
bardzo duĹźy problem z rozpoznawaniem, nazywaniem
i wyraĹźaniem stanĂłw emocjonalnych. Nie posiadajÄ
c rodziny czÄsto rywalizujÄ
ze sobÄ
o aprobatÄ osĂłb dorosĹych. MuszÄ
rĂłwnieĹź regularnie podejmowaÄ walkÄ ze swoimi chorobami, czÄsto przebywajÄ
w szpitalu, przechodzÄ
róşne, skomplikowane zabiegi. W gabinecie psychologa uczÄ
siÄ rozmawiaÄ o swoim strachu, o chorobie, rozpoznawaÄ emocje, funkcjonowaÄ w grupie, budowaÄ pozytywne relacje z rĂłwieĹnikami i osobami dorosĹymi. NabywajÄ
nowe umiejÄtnoĹci spoĹeczne, ktĂłre poprawiajÄ
i uĹatwiajÄ
im funkcjonowanie w grupie. Praca ukierunkowana jest rĂłwnieĹź na walkÄ z dysleksjÄ
, koncentracjÄ
uwagi i wieloma innymi dysfunkcjami.
Miejsce w gabinecie jest jednak nie tylko dla tych dzieci, ktĂłre potrzebujÄ
pomocy z uwagi na trudnÄ
sytuacjÄ, czy kryzys, ale rĂłwnieĹź dla dzieci, ktĂłre chcÄ
rozwijaÄ swoje zainteresowania. W takich sytuacjach psycholog wspomaga ich motywacjÄ, uĹatwia dostÄp do informacji rozwijajÄ
cych ich wiedzÄ.
Psycholog w Niepublicznym Specjalnym OĹrodku Szkolno Wychowawczym przy ZOL w Jaszkotlu prowadzi terapiÄ psychologicznÄ
w róşnych formach. Warto podkreĹliÄ to, Ĺźe sÄ
to nie tylko zajÄcia w formie indywidualnej ale rĂłwnieĹź spotkania grupowe, mediacje z uczniami w sytuacjach konfliktowych, interwencja kryzysowa stosowana w sytuacjach duĹźego, nieprzewidywalnego stresu oraz spotkania z nauczycielami i wychowawcami w celu ĹcisĹej wspĂłĹpracy majÄ
cej na celu dobro dziecka. NajwaĹźniejsza dla terapii psychologiczno pedagogicznej jest wielokompleskowa pomoc, ktĂłra dociera do dziecka z kaĹźdej strony w sposĂłb fachowy.
Dlatego caĹy zespóŠpedagogiczny wspĂłĹpracuje ze sobÄ
.